onsdag 10 december 2008

A trip down Memory Lane...

Mamma berättade igår att hon hade varit i Rödeby kyrka och lyssnat och tittat på ett fantastiskt lussetåg som min lille brorson deltog i. Hon sa att det var så stämningsfullt och gulligt och vackert och att kyrkan var alldeles full av folk.

Jag blev nästan lite tårögd. Jag var ett av "bushabarnen" (alla från samhällena runt Rödeby; Spjutsbygd, Fridlevstad, Nävragöl, Holmsjö, Strömsberg, Tving...). Jag växte upp ca 7 km utanför den här lilla centralorten och fnissar nu då jag tänker på hur "bushiga" också ungarna från Rödeby var. Jag lärde mig simma i Rödebybadet. Jag gick i Rödebyskolans högstadium där jag hade världens bästa klassföreståndare, Inga. Rödebyskolan hade under 80-talet riktiga glansdagar och var Sveriges tredje största skola om jag inte missminner mig och hade flera paralleller från förskoleklass upp till nian. (Det här var innan var och varannan skola blev en F-9-skola.) Skolan fick till och med någon fantastisk utmärkelse! På Rödebyskolan genomförde jag min lärarpraktik då jag gick på Lärarhögskolan i Växjö och det blev också där jag hade min första tjänst som färdig lärare. Wow. Vilken nostalgitripp!

1 kommentar:

Anonym sa...

nämen, har du oxå läst i Växjö. Det visste jag inte :) det var där som min karlskronitiska man och jag träffades :)
kram