tisdag 21 april 2009

Bästa receptet på glasyr!

För er som gillar att baka kommer här ett litet tips.

Igår bakade jag bullar. Pärlsockret räckte bara till ena plåten. Då kom jag på att vi hade Philadelphiaost och smör hemma... Ah! Jordens godaste recept på glasyr som egentligen är till amerikanska "kläggbullar" trollades fram. När de pärlsockerslösa bullarna hade svalnat glaserade jag ett par och gav till maken med ett stort glas mjölk. Inte speciellt nyttigt, men tydligen vääääldigt gott!

Bullarnas fyllning (till en sats bulldeg, 50 g jäst, 2 tsk kardemumma i bulldegen):
100 g mjukt smör (inte margarin)
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker (inte vanillinsocker)
Rör ihop fyllningen och bred på bulldegen.

Glasyr:
120 g Philadelphiaost
100 g mjukt smör
2 tsk vaniljsocker
1,5 msk mjölk
florsocker till lagom fluffig konsistens och god smak (rätt många dl)
Vispa ost och smör mjukt och fluffigt med elvisp. Vispa i mjölken. Vispa i florsockret tills glasyren känns fast och krämig.

Glasera inte bullarna förrän de har svalnat och glasera bara de bullar som ska ätas just då. Glasyren kan förvaras i kylskåp, men täck behållaren noga så glasyren inte smakar kylskåp... Kan användas till bullar, morotskaka, muffins (jättegott till choklad) mm.

2 kommentarer:

Anna sa...

Åh, vad bra. Det ska jag testa. Pärlsocker finns inte att få tag på här. Tack, tack.

Helen sa...

Det ska jag spara och testa nästa gång jag bakar bullar!