torsdag 13 januari 2011

Musik.

I går kom yngsta dottern hem alldeles själaglad och berättade att hennes klass ska vara med och sjunga Majas alfabetssånger i Stockholms Konserthus i april. Roligt! Fyrorna i Adolf Fredriks Musikklasser brukar vara med i något projekt under våren, och ofta är det just Majasångerna som ska sjungas. Kungliga Filharmonikerna spelar, fyrorna sjunger och så bjuder man upp till en riktig familjekonsert!

Majas alfabet är en helt underbar bok, men tonsättningen lyfter texterna till nya höjder. Mina favoriter är Nypon och Kaprifol. Vilka gillar ni bäst?

För två år sedan sjöng äldsta dottern solo under "samma" konsert.

8 kommentarer:

tinajo sa...

Det låter ju jättekul! :-)

ylva sa...

hej monnah :)! jag vet att det var länge sedan, allt bloggande och kommenterande har liksom fått hamna längst ned på listan ett tag nu, men jag följer alltid med readern och nu ville jag bara säga tack! varför har jag aldrig tänkt på att titta efter det här på youtube? alltså... vi sjunger varje kväll, jag och barnen. vi läser en godnattsaga och så sjunger vi en sång som de i princip får välja. i princip för... jag har aldrig lärt mig läsa noter *gasp*. jag vet, pinsamt. så jag sjunger precis alla melodier ur minnet (medger att jag är ganska förvånad över hur många jag faktiskt har i minnet) och använder sångboken bara som stöd för texterna. men på majas alfabetssånger har jag kört fast, för jag har faktiskt aldrig hört dem förrut. och som det har grämt mig! för vi har ju läst boken hur många gånger som helst. jag älskar illustrationerna och texten fungerar ju som dikt så... men iallafall, roligt att äntligen få höra dem som sång! nu kan jag ju inte säga vilken som är min favorit sjungen, men läst och illustrerad... kaprifol (framkallar enorma barndomsminnen och en dag ska jag ha en sådan veranda), nypon och vallmo. barnens favvo - nypon :). så som du då ungefär ;). wow... blev alldeles glad bara av att tänka på det.

och du... fin adventskalender du hade ;). bara så att du vet. och visst kommer 2011 att bli bra :)!

kram kram,

MiaKvack sa...

Jag kan inte alla, kanske bara tio, men en jag verkligen älskar är champion, den sjunger vi varje gång vi letar efter något; en bortsprungen strumpa, förlorad legobit eller vad som helst...

Anonym sa...

Annette skriver:
Jag gillar Rönnbär, "då är det säkrast med dubbla luvor om man vill slippa mindvintersnuvor". Kul att det är en tango också. Hoppas Sara får det kul på Konserthuset. Kajsa ska på turné med sin klass i Malmös skolor. Hon hade föreslagit att de skulle sjunga "Utan dina andetag" med Kent, ganska långt från Majasångerna alltså. Vi får se hur det blir med det...
Trevlig helg.

Maria med pojkarna sa...

HUMLE! (Och Rönnbär, som Anette ovan) Jag tycker iofs att alla är jättefina, men jag minns Ö särskilt väl. Johan kunde alla de sångerna tidigt, så när han gick i förskoleklass var han den enda som kunde Ögonljus då det var dags att sjunga den. Han fick sjunga den solo på skolavslutningen sedan, men var nog lite ovan vid gitarrkompet istället för det vanliga pianot. ;-)

Mamma med ambitioner sa...

Visst är det vackert med barnkörer. Majas alfabetsånger har jag jobbat massor med. Bäst är nog Jag har en ask eller blåast av allt är nog blåklint ändå eller...... njut av en härlig helg. Kram Kristina

Min plats i solen sa...

Vad roligt och vilken upplevelse för dottern (och stolta mamman i publiken kan jag tänka mig?). Verkligen något kul att se fram emot och längta till. :)

Sköt om dig och ha en fin fredagkväll.

Kram Lotta

Anna sa...

Så roligt med en konsert med så duktiga kompmusiker... Min dotter älskade "mitt sommargolv har gula prickar!" när hon var liten så smörblommans sång är familjens favorit!