torsdag 6 januari 2011

Sista dagen på julen.

Idag firar vi den sista dagen i den kristna julen. Trettondagen är de tre vise männens dag. Eftersom jag brukar börja lyssna på julmusik i oktober brukar jag tröttna tvärt efter juldagarna, men lite Dolly är aldrig fel!

Enligt svensk tradition ska julen städas ut tjugondag Knut. Vår gran började ge upp redan på annanda'n, så idag försökte vi få ner dekorationer och juleljus utan att bli alldeles överösta av fallande granbarr. Det gick sådär... Nu är i alla fall det mesta av granriset uppeldat i kaminen och julgransdekorationerna ligger i en fåtölj och väntar på att bli sorterade enligt konstens alla regler. (Ett hett tips är att någon bara tröttnar på att ha dem liggande där om några dagar och kastar ner dem i närmaste plastpåse. Fast en vacker dag ska jag bli precis som Benita och då kommer alla julsaker att vara sorterade i fina lådor istället för i banankartonger, papperskassar och glassburkar.)


Lagom till att det var dags att plocka ner alla julkort anlände de sista julhälsningarna. De amerikanska korten var fasligt sena i år...


Här ser ni resterna efter grandemonteringen. Fotot ger kanske en känsla av hur mycket barr vi har haft flygande här under dagen.


Titta! Julgransljusen är i alla fall fint ihopsnurrade. Halmgrisen känner sig inte så ensam när han ligger tillsammans med alla andra dekorationer och slipper stå i givakt vid granen.


I många andra bloggar har man bjudit in våren i inredning och annat. Här är det fortfarande smällkall vinter och snöstorm. Julstjärnorna hänger kvar för att ge lite mysbelysning, men adventsstakarna är nerplockade och orchidéer och murgröna har fått flytta tillbaka till blomsterbänkarna igen. De röda linnegardinerna är så fina, så de får hänga med ett tag till.


I går kväll fick jag ett ryck och samlade alla vasliknande föremål på samma hylla i ett av köksskåpen. Favoriterna (Jettevasen och Aaltovasen) används för tillfället till sitt ändamål. Dessutom brukar de få stå framme på en bokhylla också när de inte används, för de är allt lite extra vackra.

2 kommentarer:

Annette sa...

Vilken vacker julgransfot! Var kan man hitta en sådan?

Mamma med ambitioner sa...

Varför har jag fått för mig att du är lärare? Är det inte svårt att jobba hemifrån båda?
Jag har köpt lite finare lådor där jag förvarar vårt julpynt. Det är så mycket roligare att packa både upp och undan sakerna när det är fint i lådorna med silkspapper och smålådor i lådorna. Tokälskar din julgransfot. Vi försöker också göra det lite mysigt på morgonen. Ha en mysig tisdag :) Kristina