onsdag 7 januari 2009

Det är kallt

Jag gillar inte att frysa. På ett sätt är det bättre att det är för kallt än för varmt, eftersom man ändå kan ta på sig flera lager med kläder. Men ändå. Min fysik är helt enkelt inte ämnad för att klara av kyla! Mina förfäder var valloner från Belgien (familjen Bombier-Bonnevier-Bonnier) och bönder från Småland. Hm. Jag kom just på att morfar kom från Backen utanför Umeå, så hans blod borde väl räknas också. Jag har varit ute och skottat nu på morgonen. Trots ordentliga vintertumvantar och varm duffel sitter jag här med upptinande fingrar (det sticker och hettar i dem) och kalla lår. Jaja. Slut på klagomålen.

Nu ska här pysslas och det är roligt! Jag håller på med en receptlåda som jag började på till förra Formex, men som inte blev bra. Jag började om från början och har nu täckt locket med bladsilver och "Antique Paste" i tennfärg. Det blir rätt fint, faktiskt! Det är kul med bladguld/bladsilver/blad-vilken-metall-som-helst.

4 kommentarer:

bjorx sa...

Vi frusna valloner får gadda ihop oss mot kylan, tycker du inte?! :-) Är helt övertygad om att det är något i mina gener som protesterar när det är kallare än -7 grader... Hurv!

Ha en bra dag!

Anonym sa...

Jag med. Fryser jämt. Och mina förfäder var oxå valloner. Och bönder i Småland :) Och gamla skärgårdsbor. Jag skulle behöva en eskimå i släktleden tror jag ;)
Jag gillar när det är sådär runt 30 grader plus :)

Visst är Formexmässan bara för fackfolk? Man kan inte gå på den å handla?

Anonym sa...

Jag fryser också! Det är kallt ända in i märgen. Vet inte om jag har något exotiskt påbrå som orsakar detta, men en landsförvisad rysk greve på mammas sida för läääääänge sedan känner jag till.

Hur som helst, jag avundas dig din förmåga att pyssla och skapa så underbart vackra saker. Själv har jag nog inte ro eller fingerfärdighet till det tyvärr. Men jag njuter av att se på vackra ting.

Anna sa...

Jag kan inte direkt klaga på att jag fryser..

Vi hyr hus på långtid bla ett lägenhetshotell. Vi äger ingenting men kollar lite på det. Svårt med ägandet här nere. Vi kommer vara kvar här ett tag. Vet inte hur länge, vet bara att till Sverige kommer vi inte återvända till på några år. Nu när vi ändå sålt det mesta vi har är det lika bra att vara utomlands ett tag. Vi siktar dock på att byta land om något år. Kanske Australien, vi ska dit i mars och kolla lite. Vi får se, USA skulle vara jätteroligt. Svårt bara att försörja sig där.

Som familj mår vi bättre här, barnen är mindre stressade här, vi har mycket mer tid för varandra. Det finns ingen stress eller måsten på samma sätt. Märker det väldigt mycket på Victor. Han är lugnare. Så länge barnen mår bra så känns det lyckat att vara här. Man får ju se, dom blir ju äldre och kanske får andra krav. Skolmässigt är det en stor skillnad. Killarna märker det själva. Små klasser och bra lärare. Deras engelska är ju numera jättebra.

Vet att du frågade om barnvakt tidigare. Pelle är oftast hemma, annars har vi en maid som gärna passar barnen. Om Lucas sover kan vi gå och äta och de stora passar Lucas men då kommer vi ju hem tills de stora går och lägger sig. Annars är ju Pelle nästan alltid hemma på kvällarna. En lyx..

Hoppas allt är bra där hemma, kul att Mattias var på besök. Framför allt kul att du har bloggen kvar..
Anna