måndag 15 juni 2009

Lycka mitt i natten.

Johanna peppade mig så igår att jag känner att det pyser över av glädjor som jag vill dela med mig av! Maken och jag har lite olika åsikter då det gäller om huruvida man ska ta forskningsresultat på allvar eller ej. Jag har bestämt mig för att tro på resultat som jag håller med om. Smart, va? Hur som helst påstod Johanna att någon som forskat i ämnet Lycka kom fram till att det faktiskt finns någon slags lyckoformel.

50% beror på arv
10% beror på omständigheter som man befinner sig i
40% styr vi över själva

Det innebär att om den här formeln stämmer har vi väldigt mycket att säga till om själva då det gäller vårt själsliga/mentala välbefinnande. Jag har insett en viktig sak, nämligen att positiva människor mår bättre och lyckas bättre med det de bestämt sig för. Är man en pessimist som ser på livet med skygglappar och ett skuggfilter för ögonen mår man helt enkelt inte lika bra som man skulle kunna göra!

Med tanke på detta vill jag dela med mig av några saker som gör mitt liv lite ljusare och gladare:

musik
barn
blommor
vackra papper
romantiska komedier
rentvättade kläder
jordgubbar
tandkräm
Brioleksaker
böcker
att sluta jämföra sig med andra
inneskor
havet
solsken i skuggan
nyklippt gräs
kokböcker med inspirerande bilder
halsband
badbomber från Lush
att kunna se ordentligt
en storlek mindre
familj
projekt som blir gjorda förr än senare
slippa migrän
att få vinstbesked
skratta hejdlöst
bad
att bli kliad på ryggen
vackra kläder
gardiner som fladdrar i sommarbris
känna solen värma när man sitter i lä
äta det man själv odlat och skördat
få "riktiga" brev i brevlådan
vänner
göra någon annan glad
kramas
musicera tillsammans med andra
fina minnen
Spotify
lapptäcken
resor
skor som passar
att ge sig hän

Jag skulle kunna fortsätta, men nu måste jag verkligen gå och sova. Utan sömn blir jag ju inte speciellt kul att ha att göra med i morgon!

7 kommentarer:

Lina sa...

har du läst Pollaks "Att välja glädje"? läser någon sida varje dag och där finns en hel del kloka tankar.
kram på dig

Mya sa...

vilken underbar lista. jag tror jag ska göra en egen.
kram

annka5064 sa...

Ha en underbar sommar du också! Kram,
Annika

Nina sa...

Åh, vilket mysigt inlägg...och det så sant som det är sagt, tror jag. Nu gjorde du mig ännu gladare!

Evelina sa...

Vilka underbara "lyckor"!! Önskar att din sommar blir riktigt full av sådana!
KRAM :-)

Sara sa...

Ha en skön semester! Välkommen att kika förbi om du har lust!

Malin D sa...

Hej

din härliga lista påminde mig om boken Sandvargen. Har du läst den? En underbar barnbok som Fridas klass fick när dom gick i lågstadiet tror jag...
Den var så härligt positiv så jag köpte dom böckerna som kom efter oxå!
/Malin
ps: tack än en gång för den fina presenten & Monnah-kortet som gjorde mig väldigt glad!