onsdag 7 maj 2008

Hantverkare är morgonpigga.

Jo, jag skulle ju vila lite extra nu på morgonen hade jag tänkt. Steg upp kl. 6.10, skickade iväg barnen till skolan och gick och lade mig i sängen igen efter att ha satt mobilens alarm. Kl. 8 ringde det på dörren. Det var mina snälla rivningskillar, en rörmokare och ett gäng flyttkillar. På något vis hade någon missat att meddela oss vad som var i görningen.

När svärmor kom med matleverans fick hon hjälpa till att flytta det lilla vi hade kvar av köksprylar på matbordet ut på altanen (vårt nya kök, uppenbarligen). Nu har vi en provisorisk, liten varmvattenberedare och en diskho, en spis, en mikro samt kyl och frys kvar. Det finns däremot inte direkt någonstans vi kan förbereda maten, så det ska bli intressant att se vilka kulinariska läckerheter vi kan komma på som kan gå direkt från kyl eller frys ner i stekpanna, ugn eller mikro! Tips?!

1 kommentar:

Zarah sa...

1. Koka pasta. Häll av. Häll ner tärnade fetaostbitar från burk, halverade oliver och en klick perso eller bara en liten skvätt god olja (oliv eller raps är mina rekommendationer).
Rör om och servera.
2. Soppa! Koka buljong. (Inte så mycket - det ska bli en krämig soppa.) Skala potatis och skiva ner, gör detsamma med morötter och palsternacka. Koka smatidint en näve (eller två) små gröna linser i en annan kastrull. (1 dl torra blir cirka 3 dl kokta.) Låt sjuda tills grönsakerna börjar mjukna, skiva då ner purjolök.
När linserna är mjuka tar du bara av dem och häller av. Blanda ev. med lite nymalen svartpeppar, en liiiten skvätt god olja och en tärnad/strimlad paprika och/eller majskorn.
Mixa soppan (inte linserna) med lite creme fraiche, en tsk soja och lite örtkrydda. Värm igen.
Servera med linsröran på.
3. Köp färdiga kycklingklubbor. Gör en sallad rakt ner i en stor bytta. (Den kan stå på stora plattan på spisen - så behöver du ingen extra avställningsyta.) Grekisk sallad är mums till kyckling! Servera med "nybakt" bake-up-bröd.
4. Wok! Finns på påse, men är såklart godast om man gör själv. *ler*
Jag ska klura vidare - men nu slutar jag föär denna gång - annars får du nog ont i ögonen!