onsdag 31 mars 2010

RAK.


Vet ni vad en RAK är? En Random Act of Kindness. Något som man gör för någon annan helt utan anledning och utan att vänta sig något tillbaka. I går fick jag en sådan. Jag fick en stor kartong från USA och såg att avsändaren var en god vän från Philadelphiatiden.

Annie och jag har numera mejlkontakt lite då och då och skickar foton till varandra. Vi har följt varandras barn medan de vuxit upp och blivit större, jag har hejat på Annie medan hon kämpade för att bli barnläkare (invandrare, småbarnsmamma med make med diplomatjobb som ofta befinner sig utomlands...) och hon har hejat på mig då jag tagit olika steg i mitt liv.

Vi bodde i samma studentboende för familjer och träffades ofta i det stora, gemensamma lekrummet på eftermiddagarna. Hon tyckte att det var lite jobbigt att ha sin familj kvar i Afrika och jag tyckte att det var lite jobbigt att ha min familj i Europa, men vi var båda glada över att ha varandra. Den vänskap som utvecklades mellan oss har inte försvunnit, utan förstärkts med avståndet. Jag är tacksam över att hon finns. När hon nu hade varit och hälsat på sin familj i hemlandet hade hon tänkt på mig och köpt med sig några gåvor. Tanken i sig var värd så mycket, men extra glad blev jag över den vackra, handgjorda väskan som kommer att bli min kompis den här våren och sommaren.

Nu utmanar jag er att göra en RAK för någon. Jag vet att jag inte är den enda som verkligen uppskattar en omtänksam överraskning!

1 kommentar:

Min plats i solen sa...

Vilken underbar överraskning att få! :) Vad härligt med så gulliga vänner. :) Visst är det fantastiskt med vänskap, för vänskap är inte beroende av att man träffas ofta eller att man ens har träffats. Vänskap finns på så många olika plan. Flera av mina nära vänner är kanske inte de jag träffar oftast utan de som jag träffar mer sällan men håller kontakten med på andra sätt och som man vet skulle ställa upp för en no matter what. Människor som det känns som man bara fortsätter konversationen där man slutade sist fast det kan vara evigheter sedan man talades vid sist. :)

Jag tror att jag ska anta din utmaning och göra en RAK jag med.:)

Kram Lotta