söndag 14 december 2008

En liten samvetsfråga...

Hur mycket av barnens julpynt ställer ni fram? Vi har en gran som alltid fylls av allt vi samlat på oss genom åren, maken och jag. Kanske inspirerades vi av vår första jul tillsammans, den som vi tillbringade hemma hos Miriam i Palo Alto, Kalifornien... Vi gillade idén att ha så många minnen på samma ställe. Nu fylls vår gran av vackra kulor, barnens smällkarameller och annat roligt varje år. Den kommer aldrig vinna "Årets gran" i Sköna Hem, men vi älskar den!

Värre är det med allt det andra... Lerfigurer, toarulletomtar, tofsar, stentroll, ja, ni vet. Nu har vi ändå större barn och med den superpysslare vi har i Elina (Staffanstruten och Rudolf här nedanför) blir det faktiskt en del riktigt fina saker.

Så hur gör ni?


3 kommentarer:

Anonym sa...

Förr om åren brukade jag också hänga upp allting i granen. Både gammalt och nytt. Hade t o m en garntofs som min syster gjort nån gång på 50-talet, den såg ut som ROTMOS!!! Men den hörde till.

Sen kom min estetiska period, där allt skulle vara färgkoordinerat, och det ställde till problem för barnen som hade helt andra åsikter.

Numer har vi ingen gran över huvud taget. Kan nog sakna grandoften, men vi pyntar med många ljus överallt och några änglar.

Kram!

PERNILLA sa...

jag ställer upp de finaste i våran glugg vid trappan. när något är tillräckligt fint eller passar hamnar det där. resten försvinner spårlöst och sparas alltså inte.

jag hade inte mindre än fem flyttkartonger att gå igenom när mamma flyttade till sthlm och så mycket hade hon inte behövt spara. det hade räckt med max tre saker.

den här fick jag för snart två år sedan och den håller fortfarande.

http://pillerillmittilivet.blogspot.com/2007/02/tack-solstjrnan.html

men som sagt var jag slänger faktiskt en del. säg inte det till julius

Anonym sa...

Jag ställer fram massor av grejer MEN inte tillsammans med MINA saker... Tex: Barnen har en egen liten plastgran som är fullständugt TÄCKT av pynt (tror du mig inte så kolla www.blogg.derenback.se) Där hamnar smällkaramellerna och allt annat som är eh, "vackert" och de får plocka och möblera om bäst de vill. Sedan har jag en egen gran, en stor kungsgran som är klädd med pynt i vitt och silver. Den granen är MIN och kläs av mig och barnen håller tassarna borta! *fniss*

Sen har barnen en egen hylla i köket där julkrubban trängs med tjocka tomtar och glittrande änglar. Där pyntar de själva och möblerar om efter behag, och där hamnar porslinsfigurer och annat som jag tycker är fult (säger jag förstås inte) och de tycker är vackert.

På ena köksbänken står alla olika sorters ljuslyktor de tillverkat (mestadels olika varianter på pyntade glasburkar) De är olika men bildar en helhet, det ser riktigt maffigt ut och jag slipper ha dem i resten av huset.

Vissa extra fina saker de gjort och som jag verkligen vill spara står på "utvalda platser" där de syns bättre och inte riskerar att gå sönder. Däremot är jag väldigt noga med att föreslå placeringen på ett positivt sätt för att inte barnan ska känna sig överkörda. Än har de inte genomskådat mig iaf!