måndag 1 december 2008

Godaste julkakorna och lite annat.


Pust! Helgen är över och allt har gått jättebra! Det blev till och med adventspyntat här hemma även om jag misströstade ett litet tag. Mamma är skjutsad till tåget och alla andra är på jobb och i skola. Själv ska jag städa mitt pysselbord. Gissa varför? (Finn ett fel med bilden först! :-)
De här kakorna fick en strykande åtgång igår. Jag kan inte komma ihåg att jag fått så många förfrågningar om ett recept någon gång! Receptet hittades på Arlas hemsida och är så snabbt och lätt att slänga ihop.
Chokladkolasnitt
Ingredienser
40 st
100 g rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 1/2 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat (jag använde bakpulver istället)
1 tsk vaniljsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175˚C. Vispa smör, socker och sirap med elvisp tills blandningen är ljus och porös. Sikta ner mjöl, kakao, vaniljsocker och bikarbonat. Kör med elvispen tills det har blivit en smulig deg. Tryck ihop degen med handen i bunken. Ta upp degen på köksbänken och dela den i två delar, rulla ut varje del till en längd som är lika lång som plåten. Lägg rullarna på en plåt med bakplåtspapper. Platta ut längderna lite. De flyter ut i ugnen, men behöver ändå jämnas till lite med handen. Baka mitt i ugnen i ca 20 minuter (min ugn är effektiv, så jag gräddade bara i 17 minuter, kakorna blir inte ens hälften så goda om kanterna bränns). Låt längderna svalna lite innan du skär dem i sneda bitar. Låt kakorna kallna på plåten.
Här är själva festföremålet tillsammans med sina fina föräldrar.

1 kommentar:

Ellison sa...

Mmm de kakorna lät goda, måste jag testa! Kram