måndag 9 mars 2009

Fint eller fult?

När vi var på middag hos fina vänner i lördags kom vi att diskutera olika smak. Om man inte tycker om något är det lätt att säga "den klädstilen är ful" eller "den artisten är dålig". Vi kom fram till att det är viktigt att komma ihåg att man helt enkelt upplever saker på olika sätt. Jag gillar oftast rockiga låtar, men jag gillar inte Takida. Då är det viktigt att jag säger att den uppfattningen är subjektiv. Rent objektivt är inte Takida en dålig grupp. Därför vill jag påminna oss alla att uttrycka oss bättre då vi bedömer saker och ting. Och som min syster lärde mig en gång när man ska bedöma hur man kommenterar saker och ting:

"Behöver jag säga den här kommentaren som kommer att såra den här människan just nu, eller kan jag vänta? Behöver jag alls säga något?

För övrigt kan jag tala om att datorn fortfarande inte funkar. Det börjar göra mig smått galen!

4 kommentarer:

Zarah sa...

Har man inget snällt att säga, kan man egentligen lika gärna vara tyst. Klart att man ska få säga sin åsikt, men i slutänden är frågan om behovet att säga hur man uppfattar världen är viktigare eller mindre viktig än andra personers känslor - för ofta sårar man ju någon när man sticker ut hakan. Ibland är det viktigt nog att sägas ändå, men ofta spelar det ju ingen roll, egentligen, vad lilla jag anser.

Jag vet inte riktigt, men ju äldre jag blir, desto mindre viktigt tycker jag att det är att jag får uttrycka mina aversioner mot saker, och desto viktigare blir det att bita sig i tungan hellre än att göra någon ledsen helt i onödan.

Konflikter finns det nog av ändå - jag väljer att konfrontera de konflikter som är produktiva snarare än de destruktiva.

...å andra sidan: HAR man något snällt att säga - ska man inte tveka!! :D

Och DU, kära rara Monnah, du är bra. Du har fått igång mitt skapande igen OCH du väcker alltid mina tankar och funderingar... Såhär. *pekar uppåt*

Anonym sa...

Ja, datorproblem kan göra en smått galen! Lycka till. Kramar.

Nina sa...

Jag håller med...men jag tycker faktiskt att man ska kunna framföra sina åsikter i alla lägen, såväl negativa som positiva! Det handlar bara om hur man framför dem, och hur mottagaren är förberedd.
Utan konstruktiv kritik stannar världen. Kram!

Anonym sa...

Så sant, så sant!