onsdag 11 februari 2009

Alla hjärtans dag, upptakt

Alla hjärtans dag (ibland Vändag i Finland) är en temadag som firas den 14 februari varje år och har sitt ursprung i traditioner kring helgonet Sankt Valentin som uppstod under medeltiden i Frankrike och England. Den kallas därför också Valentindagen eller Sankt Valentins dag.

Fakta: Wikipedia

Som uppladdning tänkte jag bjuda på en kärleksmusiklista (och en saga, den är förresten bäst av alla) för olika faser i livet. Jag hoppas att alla kan hitta något som passar!

Alone - Heart. Originalet i raspigt åttiotalshårdrocksballadstuk. Här är låten för dig som är hemligt kär och inte vågat tala om något än. Gör slag i saken på lördag och sluta vara så olycklig!

Eternal Flame - Bangles. Nyförälskad kärlek fylld av förvåning. Kan det faktiskt kännas så här?

Unchained melody - Righteous Brothers. Har du din älskade långt borta? Då är detta kanske något du skulle kunna säga?

From this moment - Shania Twain. Bröllopssång nummer ett, i alla fall då det begav sig. Vilken romantisk och fantastisk text! (Och så kan jag bara säga att Shania är hur snygg som helst...)

Nothing compares to you - Sinead O'Connor. För alla er som har blivit lämnade och övergivna, men fortfarande älskar.

I will always love you - Dolly Parton. Bättre än så här kan man inte göra slut. För ibland går det inte fast man älskar någon...

Always on my mind - Willie Nelson. Kanske vill du ha förlåtelse för att ha sårat din älskling? Då har du rätt ord här.

I'll love you forever - Robert Munsch. Min favoritbok i hela världen!!! Jag hittade ingen sång som på samma sätt kunde sätta ord på det man kan känna för sina barn (och sina föräldrar). Se till att ta er tid att lyssna på hela historien. Jag kan inte läsa boken utan att börja snyfta, alldeles ohejdat...

That's what friends are for - Dionne Warwick, Stevie Wonder, Luther Vandross & Whitney Houston. För kärleken till alla fantastiska vänner! Vad skulle man göra utan dem?

Vem vet - Lisa Ekdahl. Det här är "vår sång", makens och min. Vi använde oss av texten på våra bröllopsinbjudningar. Jag är fortfarande förundrad, och tacksam, över att vi hittade varandra.

3 kommentarer:

ylva sa...

oj då... nu har jag en himla massa gamla sånger nynnandes i huvudet *lol*. det räckte ju med att läsa titeln så började de! måste absolut lyssna på sagan sedan, men nu är ju klockan mitt i natten och jag är säker på att jag inte kommer att sluta innan den är färdig så...

och ja, näe, det känns lite mindre surt och argt idag, men ändå... det ligge roch skaver lite obehagligt någonstans därinne.

kram kram,

Anonym sa...

Tack Monica! Det var verkligen en bra uppvärmare inför imorgon. Boken av Robert Munsch är ju så makalöst fantastisk. Jag gråter så mina barn som jag delade den här musik stunden med blev helt mållösa... jag förklarar & de är helt tankulla.

Hoppas att DU får en fin dag imorgon! Kramar Gabriella

Anonym sa...

Här är alla sångerna som spellista på spotify. Jag har lyssnat en lång stund nu.

/Marie

http://open.spotify.com/user/marjus/playlist/0kfNY76wdNJnkMHl0JKRBk