onsdag 17 februari 2010

Är du lycklig?

Ja, och vad är det då, det där att vara lycklig? Idag diskuterade de just detta i Radio Stockholm medan jag körde till Upplands Väsby. Eva Funck, Christina Stiella och Hasse Brontén hade en tankeväckande diskussion som fick mig att stanna upp en liten stund i mitt eget virrvarr. Här kommer deras och mina tankar i en salig röra:

Om man går omkring i olycka är det svårt att hitta lyckan. Man hamnar lätt i självömkan och de negativa tankarna har alltid företräde. Bitterheten slår lätt rot. Vissa människor får nog öva på det där att vara lyckliga. Njuta av här och nu. Tänka goda tankar om klantiga medmänniskor. Äta efterrätten först. Bada varmt med en badbomb från Lush fast det bara är en vanlig torsdag. Leta efter det man älskar någon för om man har glömt bort det. Försöka trots att man vet att det är möjligt att man inte riktigt räcker till. Baka något gott och gå bort med hälften till grannen.

Att inte ha tillräckligt med pengar kan göra människor olyckliga, men mycket pengar gör en inte mycket lyckligare. Dela med dig av det du har utan att förvänta dig något tillbaka och upplev sann osjälviskhet. En riktig lycklighetsboost!

Lycka ligger ofta i små saker. Vardagsskratt. En solstrimma som tar sig igenom molnen då man varit täckt i ett grått molntäcke i många dagar. En kram. Ödsla inte tid och energi på sådant som bara suger ut, men tro inte heller att allt löser sig för att du raderar personer eller saker ur ditt liv.

Hm. Vilket konstigt inlägg! Nu ska jag i alla fall gå ner och sätta mig framför brasan och öva på Europas huvudstäder med min äldsta dotter och tanken på det gör mig lycklig.

Som Esaias Tegnér (tror jag) sa:

Är du lycklig, väl så gläd dig
åt din lycka med envar
Och ju mer du delar med dig
desto mera har du kvar

2 kommentarer:

ylva sa...

nämen monika, jag skulle ju bara slinka förbi och säga hej och så fastnar jag en lång stund! många tänkvärda inlägg... jag är kanske inte fullkomligt lycklig, anser ofta att det är saker som kunde vara bättre, men jag är nog ganska "stadigt" lycklig om man får uttrycka det så. jag ser det som är bra och blir glad över en hel massa saker dagligen. känner mig ofta (oförtjänt?) lyckligt lottad. fast det är dessutom kopplat till inlägget om att vara så bra man kan. det som är kvar för att jag ska känna mig riktigt lycklig är nog att jag inte alltid upplever att jag är allt som jag kanske skulle kunna och borde vara. äsch, det är för sent på natten för det här *lol*! du skriver underbara inlägg, visar upp otroligt fina kort och har sanslöst god smak som gillar ylva skarp helt enkelt :). hoppas så att allt gått bra med den lilla flickan! du måste berätta...

många kramar,

Lisa sa...

Hej! Jag har nyligen upptäckt din supertrevliga blogg. Det verkar som ni har det bra! Hälsa så gott. Lisa Hyldetoft