fredag 5 februari 2010

Fortsättning mat - Skolmat.

Ännu fler tankar om mat.

Ett av våra barn tycker väldigt illa om skolmaten. Maten på skolan är nu inte känd för att vara i något slags toppklass. Den levereras färdiglagad och det är väl inte mycket att säga om det annat än att det är trist att våra barn ska behöva äta sådant som vi själva inte vill stoppa i oss. Skolmatsleverantören fick inte speciellt goda vitsord under den vilda debatt om sjukhusmaten som fördes här i Stockholm förra sommaren. (Lillasyster fick förra året maten levererade från Annerstaskolan och kom ofta hem och lovordade den goda skolmaten. Ibland hade hon till och med tagit tre portioner!) Nu kommer inte maten i sådana här plastlådor till skolan och i ett oberoende (och enstaka) test fick maten gott betyg, men jag vet inte...

Här hemma äter vi till exempel inte:
färdiglagade köttbullar, biffar el. liknande
fiskpinnar (fast någon enstaka gång fiskpanetter)
köpt pyttipanna
blodpudding
färdigkryddad kyckling i aluminiumform
olika färdiglagade potatisprodukter
listan fortsätter...

Maten i listan har vi valt att inte servera här hemma eftersom vi inte tycker att den är speciellt nyttig eller god och man sparar inte heller direkt tid på att "laga" den. Det är naturligtvis något våra barn har med sig och nu vet jag inte riktigt hur jag ska ställa mig då 11-åringen så ofta klagar på maten i skolan. (Hon är med all sannolikhet tonårsöverkänslig och tycker ofta mat är "o-god" just för att det är mat som serveras i skolan.) Vad ska vi säga till henne då vi pratar om skolmaten?

1. Jag tycker att det är viktigt att man smakar på allt. Rätt vad det är kanske man tycker om något som förut inte smakat gott! Nu är bara problemet att jag vet att mycket av den här maten inte är god, inte ens speciellt nyttig.
2. Skolan serverar alltid en vegetarisk måltid. Sonen har upptäckt de rätterna och äter gärna vegetariskt de dagar Dagens Rätt inte faller honom i smaken. Dessvärre är dottern inte förtjust i mjuka, varma grönsaker.
3. Att ta med sig matsäck låter både krångligt och dumt, speciellt med tanke på att man säkert inte har tillgång till någon mikro. Mackor (norsk lunch) kan man fixa i skolmatsalen.

Så, hur ska man resonera? Hur gör ni? Vad tycker era barn om skolmaten?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det här med skolmaten är inte lätt! Jag håller med om att den inte brukar vara särskilt god och inte alls nyttig heller! Jag menar: hur nyttigt är det med Billys Panpizza som barnen verkar få varannan vecka??? (Fast själva tycker dom att det är en av de godaste rätterna...)

Tack och lov har jag inte samma problem ännu, sonen äter med stor aptit och tycker det mesta är gott. Lillasyster går i F-klass och har inte börjat klaga ännu, men kan tänka mig att det blir problem om några år, hon är betydligt "kinkigare".

Fram för egen "mattant" på alla skolor som lagar riktig mat av riktiga råvaror! Jag skulle med glädje betala några extra kronor för att veta att barnen får bra och nyttig mat till lunch!
/Katarina

Evelina sa...

Mina barn ÄLSKAR skolmaten, men de går ju också på en liten friskola med ca 100 elever som har valt att ha eget kök och dessutom har en underbar kokerska som lagar mat med mycket kärlek, passion och bra råvaror. Jättegod verkligen!! Och jag är INNERLIGT tacksam för att mina barn får uppleva sann matglädje varje dag i skolan och inte bara hemma.

Anonym sa...

På Linneas skola i Huddinge kommun serveras det riktig hemlagad mat. Någon gång händer det att det är färdiga köttbullar och pannkaka som serveras vilket jag kan förstå när det är flera hundra barn som ska äta. Hembakat bröd serveras minst en gång i veckan och det finns flera olika rätter att välja på. Linnea är nöjd och glad och äter nog mer i skolan än hemma. Det enda hon klagar på kan vara vissa laktosfria rätter som inte ser ut som den maten de andra får.

Jag brukar säga till Linnea att hon ska äta enligt tallriksmodellen och hoppar hon över något på tallriken ska det hålet fyllas på med något annat.

Kram Elisabeth

Mysmasken sa...

Svårt det där. Själv har jag alltid älskat mat, och skolmaten var inget undantag.
Minns dock att det var "populärt" att klaga på skolmaten i tonåren...

Jag brukar sitta här på andra sidan jordklotet och förklara hur lyckligt lottade ni är i Sverige som får varm mat i skolan.
Jag vet att det är några år kvar, men hur ska jag lösa det här med mat i det här landet?
Här är det matsäck som gäller, och har du inte en påse chips och en chokladbar tillsammans med dina ostmackor blir du mobbad. Typ.