torsdag 15 april 2010

Kort och tänder och annat.



I går visades kort utan stämplar i SWE-bloggen. Det här "pengakortet" med tillhörande presentlåda (någon annan som framkallar kort hos Crimson?) gjorde jag till min syster då hon fyllde 30 och skulle få pengar till en klocka av familjen. Det är inte så ofta jag "altrar" (gör om, förpackningar och annat) men det här var riktigt roligt.

Jag har ju haft huvudvärk till och från i två veckor och för några dagar sedan fick jag dessutom horribel tandvärk. Idag fick jag komma till min tandläkare och han kunde snabbt konstatera att
1. Jag hade en inflammation som var på väg upp till bihålan och som säkert gjorde väldigt ont både här och där.
2. Tanden som gav upphov till inflammation var näst intill död, så det var bara att plocka fram rensfilarna och påbörja en rotfyllning.

Jag tycker att rotfyllningar har ett oförtjänt dåligt rykte. Förutom en hel hoper åderbråck har jag haft den stora turen att ha en bra hälsa och har mått bra mest jämt. Tänderna har däremot ställt till en hel del problem för mig. Sedan jag kom till min nuvarande tandläkare har det däremot förbättrats. Jag har fått (hm, köpt för dyra pengar) en bettskena som ska hjälpa mot mitt idoga idisslande. Om jag hade använt den mer flitigt än typ en natt det senaste året hade jag helt säkert sluppit den här rotfyllningen. Tillbaka till den, förresten! Med två ordentliga bedövningssprutor går det bra att rensa en tand. Den fylls sedan med släckt kalk för att döda resten av de nervgångar (?) som finns kvar och efter ungefär två veckor fylls gångarna med cement och täcks för med lite snygg tandplast. Det gör inte ont! Det underbara är ju att efter rensningen slipper man den ohyggliga värken (jo, det är värre med sådan tandvärk än att föda barn) och det är så skönt. Så, nu ska jag ta igen mig lite med en Jalla och en tupplur.

Inga kommentarer: