lördag 5 juni 2010

Lite mer sommar.

Bara några snabba reflektioner efter att ha läst igenom dagens SvD.

Min gamla arbetsplats fick en rektorskonsult när skolledningen havererade. Han kom in med stor erfarenhet från skolvärlden och en önskan om att hjälpa till att sätta skolan på fötter igen. Han kom också med erfarenheten om hur det kan vara att nästan förlora sitt barn i en tragisk olycka i samband med studentfirandet. Jag tänker på hans berättelse varje gång jag ser, hör och känner (det var det där med ölsprutandet...) studenternas framfart på lastbilsflaken. Jag tänker också på min egen student. Första vågen vitklädda, sjungande, tutande och viftande ungdomar framkallar en nostalgitår i ögat. Resten framkallar mest funderingar som "Är de vuxna nu?", "Undrar om de vet vad de ska göra?", "Tänk att de har hela livet framför sig!", "Hur många har egentligen tagit studenten?" eller "Hoppas att de inte slarvar bort sin potential!". Jag har visst blivit vääääldigt gammal.

Idag går Stockholm Marathon av stapeln. Jag önskar att jag vore lite mer sportig, men ett maratonlopp skulle jag aldrig ge mig på! Nej, raska promenader runt Långsjön passar mig bättre. Jag önskar alla duktiga löpare God Tur och hoppas att ni får i er tillräckligt med vätska!

Jag ägnade en lång stund åt det riktigt tjocka Magasinet som idag hade massor av bostäder till salu. Jag upplever det där "massor" här omkring också. Det står "Till Salu"-skyltar i varje gathörn och jag antar att det både är den vackra grönskan och en eventuell bostadskrasch som gör att så många har bråttom att sälja och byta. Lyxvåningar för 50 miljoner... Jag tyckte att det lät alldeles otroligt då jag fick höra att en av våra bekantas bror hade vunnit 5,5 miljoner på travet, men inte ens han hade haft något att komma med om han skulle vilja köpa en sådan. Själv funderar jag mer på den här, den här eller den här. Jo, äldsta dottern skulle ju gärna flytta in till stan. Hihi!

1 kommentar:

Lisen sa...

Intressanta betraktelser på en lördag!
Apropå annat boende... visst är det otroligt härligt att få drömma lite...!!!!