tisdag 5 april 2011

Det är den tiden på året igen.

I morgon är det dags för en tur till min snälle tandläkare och hans tandsköterska, Nils-Erik och Maud. Hu. Jag vet att det är många som är rädda för tandläkarbesök. Det är inte jag. Jag vet att jag är i goda händer. Däremot grämer jag mig lika mycket varje gång innan jag kommer dit eftersom jag vet att mina tänker kräver så mycket. Nu har jag en tand som ska bort och lite annat småfix framför mig och hundralapparna springer så fort, så fort. Efter första besöket är jag lugn igen, men just nu är det kvällen före och min mage leker rumba med sig själv. Jag tror det är dags att hoppa i säng och sova bort den värsta väntan!

Vad tycker ni om att ta hand om sig själv? Har ni koll på cellprover, mammografier, tandläkarbesök och annat? Räknar ni in annat också, som massage och fotvård? Själv försöker jag klara mig på minsta möjliga, men jag vet inte hur smart det är.

2 kommentarer:

Fiffi sa...

Jag unnar mig aldrig något skönt och avkopplande och är vansinnigt dålig på att kolla upp mig med cellprover och mammografi trots att jag haft knutor i brösten två gånger och cellförändringar 3 gånger. Jag borde nog bli bättre?


Tandläkaren har jag inte gått till sen jag var 19, förutom en gång för 10 år sen när jag drog ut två visdomständer. Har inte råd ;)

Annette sa...

Jag har varit otroligt dålig på att ta hand om mig själv. Jag började fundera på om jag borde göra en hälsotest, ungefär som en sådan kontroll som många får genom sin arbetsgivare, men då löste det sig ändå... Jag fick bröstsmärtor, högt blodtryck och otroligt hög puls så det satte igång en rejäl hälsoundersökning..! Av en slump blev jag kallad till både cellprov och mammografi också. Och så blev jag tvungen att rotfylla en tand... Det fick mig att inse att jag skall kolla upp tänderna minst en gång per år. Och sedan det andra, massage och fotvård. Jag fick presentkort på massage, och fick en timmes välbehövlig genomgång av musklerna för ett par veckor sedan. Alltsammans kombinerat med att jag blir 42 i år, har fått mig att besluta mig för att ta hand om mig bättre framöver. Då håller man sig nog i bättre skick längre än om man inte tar hand om sig.