fredag 15 april 2011

Ingen Tipstorsdag, men väl Receptfredag.

Vilken härlig fredag det är! Solen skiner och jag känner livet spritta i tårna. Jag glömde alldeles bort att det var torsdag i går, så jag sparar tipsen till nästa vecka. Under tiden får ni njuta av några goda recept som jag gärna delar med mig av.

Just nu älskar jag smoothies. Det gör jag egentligen alltid, men över den kallaste vintern har de inte känts riktigt lika goda som vanligt. De senaste morgnarna har en blandning av banan, torkade blåbär, någon matsked mandelsmör och en gnutta vatten eller ett par isbitar stått vid min plats. Dagens lunchkomplettering var ännu godare. Jag gav mig på att mixa en jättegod apelsin med en liten banan och en matsked mandelsmör. Lite vatten och två isbitar fick också gå ner i mixglaset för att inte konsistensen skulle bli för stabbig. Hur gott som helst! Smakade solsken.


Barnens nya favorit är långt ifrån lika nyttig. Marshmallow Treats... Så amerikanskt det kan bli och lika gott som onyttigt. Så klart. Jättelätt att göra om man smälter smöret och marshmallowsarna (?!) på låg temperatur. Receptet då?


Smöra en lite mindre form. (Min är ca 20x20 cm och jag tror att jag köpte den på Lidl.)
Smält 50 g smör i tjockbottnad kastrull på låg värme. Får inte brynas!
Rör ner 200 g marshmallows som klippts i lite mindre bitar och fortsätt röra tills du har en skönt smetig, vit massa.
Blanda i 2 tsk mjölk.
Rör i 140 g Rice Krispies.
Tryck ner massan i formen med hjälp av ett smörat bakplåtspapper.
Dela i lagom stora bitar då massan har stelnat.

Dessa godisar kan smaksättas med lite vad man vill. Ett förslag är att man doppar botten av "kakan" i lite smält choklad. Gillar man nötter och mandlar är det gott att hacka favoriterna och blanda i. Torkade bär funkar också.

Slutligen måste jag bara visa yngsta dotterns finaste kjol. Den är från Monsoon och gör mig glad till och med då den hänger på torkstrecket!


Inga kommentarer: