torsdag 7 april 2011

Tipstorsdag!

Dagens tips kommer att skilja sig något från andra tipstorsdagars. De senaste dagarna har jag funderat mycket på pengar och pengars värde, hur mycket man behöver och hur mycket som ryms i vill ha-facket. Jag, maken och min lillasyster pratade om vad vi skulle göra om det var vi som hade fått den miljon "över" som våra bekanta fick genom att köpa sin hyresrätt då den omvandlades till bostadsrätt för att kort därefter sälja av den.

Maken skulle investera i guld och ett digert hemförråd. Lillasyster skulle ut och resa. Själv ville jag lägga in alla pengar i huslånet för att snabbare bli skuldfri. Hur tänker ni?

Här kommer en lista på vad jag skulle kunna lägga pengarna om jag fick några "över". Hur skulle er lista se ut? Det skulle vara jättekul om ni ville dela med er i en kommentar!

20 kr - en godispåse, en halvliter läsk (7eleven, Pressbyrån), Röda Korsets bössa i matbutiken, ett hårband eller nästan ett helt smycke på någon av alla Ur & Penns ständiga reor, tre frimärken (uppmuntrande kort eller brev till någon som behöver), en skön duschkräm på Lidl

100 kr - en liten men vacker bukett i blomaffären, nya strumpor, glamourös solhatt på H&M, en ny pocket + chokladbit, framkalla ett gäng foton, en ny soffkudde på IKEA

1000 kr - ny vårjacka på MQ eller fyra nya jackor på H&M (de har rea nu), ett par joggingskor (på rea), ett gäng behandlingar på Elisabethskolan, minst två nya väskor i "PU" (fuskläder) i Åhléns Complementserie, ett par fräscha jeans, tandläkarbesök inklusive lite småfix

10 000 kr - Nu börjar det bli lite svårt. Är inte 10 000 kr rätt mycket? Borde jag inte dela med mig? Pengarna räcker till en stor fest för min och makens familjer på sommarstället i sommar! Eller bjuder jag med mig maken på en weekendresa till New York? (Nej, det går nog inte. Man vill väl ha pengar att shoppa för också, inte bara resa och bo?) Hyra in en snickare som får fixa till allt ofärdigt här hemma, det borde räcka rätt långt med ROT-avdraget som jag ändå är med och betalar för genom skatten. Och tänk så skönt det skulle kännas! Annars är jag hemskt sugen på en ny soffa. Tyvärr räcker inte 10 000 till en sådan som jag önskar mig...

100 000 kr - resa för hela familjen till svägerskans bröllop i Australien nästa år, avbetalning på huslån, investera i sommarnöjet

Inga kommentarer: