fredag 8 april 2011

Tja...

... den här artikeln är inte längre dagsfärsk, men eftersom jag inte har kunnat sluta tänka på den sedan jag läste den första gången bestämde jag mig för att länka till den. Kanske finns det någon annan skolintresserad bloggläsare som har missat den?

Nu har det gått några år sedan jag slutade jobba som lärare. Kommer jag någonsin att ta mig tillbaka till skolvärlden? Uppriktigt sagt så vet jag inte. Jag vet inte om jag skulle klara av att återigen jobba i en organisation som är så toppstyrd av politisk korrekthet och i vissa fall total inkompetens. Projekt på projekt genomförs utan att riktigt utvärderas och när något inte fungerar hoppar man "glatt" in i ett annat projekt.

Duktiga pedagoger klarar sig förhoppningsvis någorlunda helskinnade och man får tacka sin lyckliga stjärna om ens egna barn får turen att få en sådan. (Våra tre barn har i de flesta fall haft fantastiska och engagerade lärare!) Jag hävdar att en lärarutbildning dessvärre inte borgar för bra lärare. Så får man inte tycka bland lärare. Jag säger inte att vilken dåre som helst blir en bra lärare, men till viss del "har man det" eller inte. Didaktisk skicklighet, alltså. Däremot kan man, och ska naturligtvis, lära sig mycket om pedagogik på en bra utbildning. Jag hävdar också att ämneskunskaperna ska vara mycket djupa, även om man jobbar med yngre barn. Är man matematiklärare får man se till att vara kunnig i ämnet! Är man svensklärare behöver man ha ett rikt språk, känsla för litteratur, grammatik, språkliga uttryck! Inte bara för kunnandets skull, utan för att ha förmågan att inspirera och förstå sina elever.

Jag skulle kunna skriva så mycket mer om det här, men det är fredag kväll och klockan är snart tio. Det är dags att fira helg. Ta hand om er!

1 kommentar:

Evelina sa...

Ja, det är ingen roligt läsning. Och det gör mig då så oändligt tacksam att mina barn har möjligheten att få gå på en skola som har engagerade och kunniga lärare, en fantastisk rektor och ett klimat som gör det möjligt att lära sig och utvecklas, synas och få den hjälp man behöver.

http://www.bt.se/nyheter/mark/leteboskolan-bast-i-test-i-mark(2618028).gm

(Och då granskas vi också ständigt och jämt genom lupp och fördjupade granskningar för att... ja varför kan inte ens skolinspektionen ge ett vettigt svar på. Men det är inte svårt att förstå att det har något med orden konfessionell att göra även om granskarna förstås aldrig skulle erkänna det öppet...
Ingen av de kommunala skolorna har nagelfarits lika noggrant och ändå...)

Ja, vad vill jag säga? Jag vet inte. Men alla barn borde få känna glädje i att få lära sig nya saker och kunna gå till skolan utan att vara rädda och må dåligt. Tyvärr inte en självklarhet idag...

Uj, vad djup jag blev. Ett engagerande ämne. Du är bra på att engagera, vet du det?! :-)

Kram