torsdag 14 april 2011

På väg till jobbet...

... men medicineringen fungerar inte som den ska (jag är kontaktperson till en kvinna med Parkinson) och jag väntar här hemma tills den gör det. Under tiden får ni njuta av hur våren ser ut i vår trädgård.

Rådjuren kan bara inte låta bli mina blommor! Grannarna har också penséer, men inte får de sina blommor uppätna. Vad ska jag göra? Jag gav upp mina absoluta favoriter tulpanerna för många år sedan. Ska rådjuren verkligen få styra allt i den här trädgården?! (Svar: Ja.)


Vår rullebör är nypumpad och färdig att ta emot de tiotusentals eklöv som de senaste veckorna flyttat hem till oss från de två granntomter där löven ständigt negligeras. Jag förstår att de behöver lite tender, loving care. De vet inte att vi bara kommer att knö ner dem i svarta sopsäckar för vidare transport till soptippen, men jag tror inte de mår bättre av den informationen.

3 kommentarer:

Min plats i solen sa...

Suck, den där kampen med rådjur och hjortar tycks vara evighetsbetonad även här hemma. Tulpaner är kört här också. Varje år står de ståtligt i rabatterna. Dock utan själva blomman för den har ätits upp. Penséer tycks också vara en favorit. Däremot verkar de avsky påskliljor som de inte rör överhuvudtaget. Själv har jag gett upp kampen. Jag ser det som mitt bidrag till naturen. ;) Och tulpaner får jag köpa i bukett och ha inomhus och penséerna..ja, de står så länge som rådjuren och hjortarna tillåter. ;)

Lycka till med både blommor och löv Monica! :)

Kram Lotta

ÅH sa...

Jag läste i en trädgårdstidning att man kunde dänka lite tabasco på växterna man vill skydda från rådjur. Har inte provat det själv, så jag vet inte om det fungerar. Kanske värt ett försök? En annan fråga är om blommorna tål tabasco...?

Mya sa...

Lite retligt att få över grannarnas löv. Samtidigt är det ju lite mysigt att kratta löv. Det gäller att se det positivt :)
kram