måndag 2 maj 2011

Hong Kong, långkalsong.

Nej förresten, några långkalsonger behövdes visst inte. Det var varmfuktigt hela tiden, från tidig morgon till sent på natten. Jag läste att det var 25-30 grader, men det kändes varmare i den höga luftfuktigheten. En sak som slog mig var doftskillnaderna mellan livet på landet i Sverige (Sturkö) och livet i stan i Kina, eller Hong Kong (definitionsmässigt en stad trots storleken; ca 8 miljoner invånare). Det luktade inte alls lika mycket sopor som i Thailand, men i T doftade det alltid gott från matställena. I Hong Kong luktade det fränt och inpyrt från de flesta restauranger vi gick förbi. Tur att Lena hade varit där flera gånger förut och visste var vi skulle äta. (Min favorit var en taiwanesisk restaurang som heter Din Tai Fung.) Trottoarerna var rena eftersom de sköljdes av varje morgon. Trevligt!


Utsikt från flygplansfönstret. Det låg dis över stan under hela tiden vi var där, så inga foton blev tyvärr speciellt bra.


Vi jobbade hela dagarna i mässhallen ute på Hong Kong Island. Så här såg utsikten ut då vi kom ut första kvällen.


Hong Kong lever upp då kvällsmörkret lägger sig och alla neonskyltar tänds. Staden blir mer levande och faktiskt trevligare.


En av nattmarknaderna. Här hittade jag ett par väskor till äldsta dottern, men annars kändes det ungefär som att gå på lövmarknaden. Många har berättat för mig om vilken fantastisk shoppingstad Hong Kong är. Tja, det stämmer nog om man pratar om shopping av prylar som kostar tusentals kronor. Billiga, fula tröjor i dålig kvalitet köper jag varken i Sverige eller i Kina. En Louis Vuitton-väska jag kollade in priset på av ren nyfikenhet (ursäkta ni som gillar LV, det gör inte jag) kostade 11 000 HKD, alltså 9 130 SEK. Jag tror inte jag skulle kunna lägga ut de pengarna på en handväska ens om jag hade råd eller om det var "världens fynd". (Vet tyvärr inte vad modellen kostar här i Sverige, så jag kan inte ens ge er något att jämföra med.)


En fisk som heter mullet (hockeyfrilla på engelska) måste ju förstås testas! Så gott... Alldeles perfekt tillagad med en härlig citronbuljong och goda kryddor.


Anka verkade annars väldigt populärt på menyerna. Kolla dessa godingar som hängde i ett skyltfönster. Blir ni sugna?


Det här kanske faller bättre i smaken? Konserverad andtunga. Mums. Hade jag fått riktigt bra betalt hade jag kanske smakat, men annars är jag glad att jag slapp.

Inga kommentarer: