onsdag 19 maj 2010

Listor.

Min mamma är Listornas Drottning. Hon skriver och omarbetar listor tills de blir perfekta. Då och då får jag ett att-göra-list-ryck. Om detta finns det till och med dokumentation. (Den listan är en originallista som hängde på kylskåpet jättelänge. Jag skar bara ner den då jag skulle göra den där sidan.) Idag har jag haft en massa olika 10-listor i mitt huvud medan jag har hållit på med diverse göromål. Här kommer några av dem. Det skulle vara jättekul om ni som läser vill göra någon eller några liknande listor! Skriv och berätta om dem i kommentarsfältet.

Nödvändigheter i kylskåpet
1. mjölk
2. smör
3. god ost (parmesan och cheddar, präst eller Västerbotten)
4. lök (vitlök, rödlök, gul lök, purjo)
5. ägg
6. jäst
7. tomatpuré
8. potatis
9. gurka
10. bacon

Trädgårdsfavoriter
1. tulpaner (funkar inte hos oss pga rådjur, men de måste få vara med ändå)
2. rhododendron
3. klematis
4. syren
5. smultron
6. vintergröna
7. luktärt
8. hallon
9. vallmo
10. nävor

Om jag hade pengar till fastighetsförbättringar
1. bygga trappa ute
2. fixa trappan inne
3. byta panel på garaget
4. anlita duktig trädgårdsarkitekt som "lyssnar" på trädgården och inte bara vill plantera vitt, vitt, vitt överallt
5. måla om fasaden
6. göra om garaget till musikstudio/ungdomsrum
7. Förbättra vindsförvaringen
8. byta ut möblemanget i vardagsrummet
9. lampa över soffbordet
10. utemöbler från Grythyttan (sådana där "gungstolar" som finns i Klackamåla)

Maträtter att plocka fram ur rockärmen
1. spaghetti och köttfärssås
2. min egen tomat- och bönsalsa med gott bröd
3. laxfilé med Klabbes potatismos
4. pannkakor
5. Paolo Robertos Minestra di Verdura
6. kasslergratäng med ris
7. tagliatelle med knaperstekt kyckling och sparris
8. varma mackor med någon soppa (broccoli, potatis och purjo, grönsaker)
9. bakad potatis
10. lasagne

Låtar jag aldrig tröttnar på
1. Love Somebody - Robbie Williams
2. Diamonds and Pearls - Prince
3. I Will Always Love You - Dolly Parton
4. Butterfly - Rajaton
5. You Raise Me Up - Josh Groban
6. The Show Must Go On - Queen
7. Life on Mars - David Bowie
8. Marathon - Rush
9. Nothing Compares to You - Sinead O'Connor
10. Man in the Mirror - Michael Jackson

1 kommentar:

Jack sa...

Helt spontant känner jag ju att du kanske skulle kolla in hemsidan http://wwww.lista.se