torsdag 13 maj 2010

Vilken dag!

Äntligen sol och värme, i alla fall i några timmar.

Apropå det förra inlägget... Ett av alla mina intressen har varit att sy med lapptäckesteknik. Jag har mest sytt små enkla, vadderade lapptäcken, men jag kan alla möjliga tekniker och vet teoretiskt hur man ska kunna lösa både det ena och det andra problemet. Med tanke på att jag tänkte söka beklädnadsteknisk linje på gymnasiet eftersom mitt stora intresse i nian var sömnad och mönsterkonstruktion vet jag knappt om jag vill fortsätta den här berättelsen.

I dag var det avskedsmiddag ute i Stora Skuggan (i Liljanskogen vid Stockholms Universitet) för alla studenter som varit här den här terminen genom the Swedish Program. Jag, maken och minstingen åkte dit. Innan dess hade jag inspirerad av gårdagens vinst iordningställt en liten korg med svenska godsaker eftersom vår student Zach är så intresserad av, och duktig på, mat. Hans korg fylldes med gott knäckebröd, en massa olika chokladkakor (Marabou) och lite annat mumsigt. Allt var förberett i god tid, men två timmar innan vi skulle åka kom jag på att jag absolut skulle sy en grytlapp som också skulle läggas i korgen. Den skulle vara i lapptäcksteknik och motivet skulle så klart vara svenska flaggan. Sagt och gjort. Jag rotade fram några passande tyger, vadd och skärhjälpmedel. Sedan kom jag in i något slags lapptäckesrus.

Jag följde inte en enda av mina egna lapptäcksregler. Jo förresten, jag pressade faktiskt isär sömsmånerna efter varje söm. Allt jag genom böcker och erfarenhet en gång för länge sedan lärde mig verkade ha flugit sin kos för att återkomma lagom till att grytlappen nästan var klar. Vill ni ha tips på vad man kan göra för att verkligen få till det då det gäller lapptäcksteknik?
-lätta på pressarfotstrycket
-se till att ha lite extra sömsmån runtom (det är lättare att klippa bort än att sätta tillbaka)
-skär snedremsor på snedden (det finns en orsak till hur namnet en gång bestämdes)
-fixa tråd ton i ton när du ska kvilta
Nu kommer jag inte på något annat, men om ni lovar att fnissa lika mycket som jag gjorde då mitt praktverk var färdigt ska ni nu få se på resultatet.


Grytlappen blev i alla fall tjock och härlig, så den kanske faktiskt kommer att funka som hjälpmedel i Zachs studentkök! Han verkade uppriktigt tacksam och glad. Tur det, för i morgon ska jag och S ta honom på en tur runt Storkyrkan. Jag vet inte om jag hade tagit med honom om han hade verkat tjurig... Hahaha! Vi får väl se om vi träffar någon kunglighet då vi kollar på vad de egentligen fixade till under bröllopsrenoveringen. Jag tvivlar av någon konstig anledning. Det gör inte S! Hon ska minsann nosa reda på några riktiga kändisar i morgon.

12_2

Inga kommentarer: