tisdag 4 maj 2010

Mormor Elsas födelsedag.

Idag skulle min mormor ha fyllt nittio år. Vi har alltid delat dag hon och jag, så jag har "automatiskt" kommit ihåg att ringa henne. Nu är det bara min namnsdag och hennes stora dag, men i alla fall något att dela. Min mormor var en spännande människa med många bottnar. Jag önskar att jag hade kunnat se in i hennes innersta för att förstå hur det kom sig att hon var den hon var.

Mormor Elsa tillägnas Cajsa Stina Åkerströms underbara Chans.

Jag är en bland miljarder

varken mindre eller mer

som ödmjukt borde nöja mig

med livet som det är

men alltför ofta har jag drömt
om att få vara någon annan

en människa som gör skillnad
och skapar avtryck som består

som lyser genom mörkret

likt silvervita spår

som kan fånga livet 
i ett enda ord

och ge löften som är sanna

världen är en enslig plats
och tiden en bedräglig vind

jag är en liten del av allt

men allt är ändå bara ingenting



Jag ställer mig vid porten 
och klappar på

jag behöver en riktning 
så jag vet hur jag ska gå

och enkla svar så att jag förstår

kärlekens villkor och bud

det rastlösa pirret under min hud

vem som är jag
vem som är Gud



Jag väver mina drömmar
runt tysta föremål
den dagen jag har somnat in

är de allt som återstår

likt skärvor från en annan tid

utan mening eller sammanhang

världen är en enslig plats
och tiden en bedräglig vind

jag är en liten del av allt

men allt är ändå bara ingenting

Driven av en längtan efter något jag inte vet

driven av lusten att bli fri all vilsenhet

tankar far i cirklar, molnen skingras ovanför

och under tiden som jag går här

slår fröet rot och blir en blomma

som växer upp, vissnar ner och dör



1 kommentar:

Min plats i solen sa...

Fina och tänkvärda ord. Jag hoppas att du fick en väldigt fin namnsdag. Grattis!

Kram Lotta