fredag 1 oktober 2010

Den första dagen i min månad.

Oktober är verkligen min månad. Jag hörde någon gång att det visst är ganska vanligt att ens favoritmånad är den då man själv fyller år. Det håller sig säkert kvar sedan barndomen, att det för de flesta känns trevligt och mysigt att en gång om året få så där extra mycket uppmärksamhet.

Jag älskar verkligen oktober. Hösten har kommit en bit på väg. Färgerna är som vackrast i naturen. Temperaturen är oftast fortfarande dräglig, vissa dagar helt perfekt. (För mig är perfekt då man kan ha på sig lite varmare kläder, halsduk och vantar utan att varken svettas eller frysa.) Maten blir godare. Det är sant! Efter skördemånaden finns det tillgång till en massa härliga frukter och grönsaker som inte har behövt åka runt halva jorden. Soppa med nybakat bröd, rotmos, ugnsrostade rotfrukter, äppelpaj... (Dessutom börjar apelsinerna äntligen bli saftiga och goda igen. Ja, jag vet att de åker långt, men de är likafullt godare än de man kan köpa i maj.) Det faller sig mer naturligt att kura skymning, ta långbad i badkaret, bränna stearinljus, elda i kaminen, pyssla. Japp. Jag älskar oktober!

Mamma har varit här i några dagar. Det var så roligt att se att hennes hälsa verkligen är på väg att bli bättre! Här är hon med sitt yngsta barnbarn, lilla Julia.

2 kommentarer:

Evelina sa...

Åh vad jag blev sugen på rotmos, nybakt bröd... och äppelpaj. :-) Jag håller med dig. Hösten är härlig. Kram

Miaa sa...

Oh, så mysigt det låter! Och var skönt att ha hemma din mamma ett tag!
Önskar dej en riktigt härlig och fantastisk månad!
Kram Miaa