tisdag 19 oktober 2010

Intryck.

I går var jag på en föreläsning om hormoner. Oj! Det var så mycket information och förklaringar på saker jag anat, men inte riktigt haft kunskap om. Det trillade ner den ena polletten efter den andra. Aha-stunderna avlöste varandra och jag satt och tänkte på nära, kära och bekanta som skulle kunna få medicinsk lindring av ett naturligt progesterontillskott. Benskörhet, klimakteriebesvär och kärlkramp skulle kunna vara ett minne blott för en massa kvinnor. Bröstcancer, livmodercancer och diverse andra tumörsjukdomar också.

Läs följande artikel. Allt handlar om naturligt progesteron. Det går att köpa, men läkare får inte skriva ut här i Sverige. Läkemedelsindustrin, den gamle boven, gör så många stackars människor sjuka när de förväntar sig den motsatta effekten. Sömntabletter, syntetiska hormoner, kalktillskott och allt vad det är gör människor sjuka, inte friska. Ibland får de hjälp för stunden, men i långa loppet kan de hamna i en cykel som gör dem sämre och sämre. (Tänk huvudvärk - dölj symptomen med tabletter - bli förgiftad/beroende - få huvudvärk - till slut lindrar inte heller medicinen.)

Att forskare har läkemedelsindustrins ekonomiska intressen främst gör kanske en del förvånade. (Varifrån kommer anslagen?) I Sverige är vi så snälla och tror oftast gott om Staten, läkare och allt vad det är. De vill oss ju gott! Det är därför de bestämmer hur vi ska tycka och tänka och hur vi ska leva våra liv. (Så här trodde jag själv länge, länge. Att ha insett att det här inte är verkligheten är både jobbigt och inspirerande!)

Min uppmaning till er idag är därför följande:
ät vettigt (en balanserad kost, ingen färdigmat, gör din egen glass och dina egna kakor så du slipper transfetter, håll tillbaka på det vita sockret och det vita mjölet...)
motionera (intervallträning som får upp flåset)
se till att din kropp har rätt nivåer av de naturliga ämnen vi består av
var skeptisk till syntetiska mediciner


Tag gjord av You Do-produkter. Gillar speciellt de fina kartongklockorna med riktiga metallvisare!

1 kommentar:

AnnaB sa...

Jag har bara skummat artikeln och jag var förstås inte med på föreläsningen, så nu slänger jag bara ur mig något här... utan att vara helt påläst när det gäller bakgrunden... :)

Jag tycker att din uppmaning är bra på nästan alla punkter, men jag tycker inte riktigt om den sista punkten. Att en medicin är syntetisk behöver i sig inte betyda att den är "farlig" eller dålig eller ens sämre än någon naturlig motsvarighet. Det är mycket möjligt att det stämmer i fallet med progesteron, men jag tycker det är lite farligt att vara skeptisk i allmänhet till allt som är syntetiskt. (På samma sätt kan jag bli smått galen på hur saker som är "naturliga" höjs till skyarna, helt utan anledning. Bara för att något förekommer i naturen så betyder det inte att det är bra. Något som är utvunnet ur naturen är ofta mer komplext och mer "förorenat" än något som är syntestiskt framställt under kontrollerade former.)

Jag hittade ett svar från läkemedelsverket som är skrivet efter debattartikeln i DN:
https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2009/5/Det-ar-inte-visat-att-naturligt-progesteron-ar-battre-/

Svaret säger förstås inte så himla mycket, men det kanske ändå kan ge en något nyanserad bild. Jag kan utifrån de här 2 texterna inte alls säga vem som har rätt och läkemedelsverket säger väl inte heller att författaren till debattartikeln har fel, men de påpekar ju i alla fall att resultaten kanske inte är så tydliga som hon vill hävda.

Men visst finns det problem inom svensk sjukvård och visst är det inte självklart att forskningen alltid är så självständig och oberoende som man skulle önska.

Det finns alltid så MYCKET info och det är så svårt att veta vem som har rätt. Även de som är experter tvistar och är oense och det är ju inte konstigt att det är svårt för oss vanliga att veta vem vi ska lita på.

Den här artikeln var intressant tycker jag: http://www.lakartidningen.se/includes/07printArticle.php?articleId=12424

Där står bland annat att den något ökade risken för bröstcancer eventuellt vägs upp av minskade risker för andra cancersjukdomar, bland annat i tjocktarm och livmoder. Allt är så komplext. :)

Det står också om den franska studien och att den diskuterats livligt men att den också kritiserats, bland annat för ett stort bortfall av svarande i enkätuppföljningarna.

Oj, det var inte meningen att bli så här engagerad. :) Mitt största problem är att jag aldrig vågar lita på någon sida, för ju mer man lär sig desto mer inser man att det mesta är så komplext att det är toksvårt att veta vilken väg som är den rätta. =)

Jag hoppas du tar allt mitt pladder på rätt sätt Monica! :) *kram*