måndag 6 oktober 2008

Är ni redo?

Överallt och hela tiden läser man om miljöförstöring, maktmissbruk och elände. Jag orkar inte längre engagera mig lika mycket i nyhetsrapporteringen som förut eftersom den oftast är så negativt vinklad.

Jordens undergång står för dörren. Jordens resurser håller på att ta slut och de som finns är helt skevt fördelade. Äter man kött ska man ha dåligt samvete för att man stjäl mat för någon annan. Äter man ekologiskt blir man näst intill ruinerad. Kör man bil smälter de stora isarna. Det finns utbredda beroenden av stimulantia, mat, spel, sex, tv, surfande och allt vad det är. Dagens barn får inte längre vara barn, är stressade och mår dåligt. Dagens ungdom är förlorad och riskerar att hamna utanför samhället innan de ens kommit in. Dagens vuxna vill inte växa upp och när rynkorna och hänget väl finns där betalar man massor för att trolla bort och låtsas att man är yngre än man är.

Nej, nu ska jag inte deppa ner er mer. Det var ju meningen att det här inlägget skulle bli positivt! Länge har det varit populärt att lägga enorma summor på husrenoveringar, lyxprylar och kläder. Nu inser fler och fler att det ligger ett värde i att tänka efter före, att återvinna prylar som fortfarande funkar och sälja på Blocket eller Tradera och också handla kläder och skor på second hand. Det här är helt i min smak! När jag har läst om flera som helt enkelt haft shoppingfria liv under vissa perioder har jag blivit jätteinspirerad. Någon som är aktuell just nu är Ann-Christin Gramming som skrivit Köp inte den här boken.

Här kommer så utmaningen jag lovade. (Hoppas inte att ni tröttnade innan ni kommit hit...) Ett års köpstopp är lite väl häftigt för mig, men jag tänker iallafall testa den här veckan först och främst. Hänger ni på? En veckas köpstopp, alltså. Jag har som ambition att skriva tips och idéer på vad man, istället för shopping, gratis kan roa sig med. Det skulle vara jätteroligt om fler testade tillsammans med mig!

Regler:
Man får handla mat (dock inte något extravagant) och nödvändiga kläder och skor till barnen (gärna på second hand).
Utnyttja gärna träningskort el. dyl. som annars bara ligger och kostar pengar.
Har man både kommunalt åkkort och bil ser man till att åka på kortet så länge det är möjligt.
Inga dyra fikastunder. (Kommer någon ihåg termosarna?)
Matlåda till jobbet.
Skriv en kommentar här om att du kommer att försöka.
Köpstoppet gäller tills måndagen den 13 oktober.
Lycka till!

Edit: Om ni inte hoppar på den här veckan pga alltför kort varsel blir jag ändå glada om ni testar när ni har möjlighet!

13 kommentarer:

bjorx sa...

Spännande - det hänger jag med på! :-)

Anonym sa...

Hej
jag har själv tänkt massor på det här med att överkonsumera. Tycker det är hemskt med såna som byter mobiltelefon bara för att det kommit en modell senare (själv har jag min tills den går sönder) eller bil... eller byter ut hemmet bara för att en ny inredningsstil är poppis.
Men... tyvärr är ju samhället uppbyggt kring vår konsumering. Och det är väl det värsta. För vad händer med alla anställda på tex Ericsson om vi slutar köpa mobiltelefoner. Osv osv...
Hur skulle det funka.
Eftersom jag inte gillar grejor eller slit å släng så konsumerar jag nog inte såå väldigt mycket. Men denna vecka är det tyvärr svårt att hänga med i utmaningen, jag måste åka å handla några nya scrapgrejor till ett projekt jag håller på med. Men jag kanske kan börja på tisdag? (men det är väl fusk ;) )
/Malin

Monica sa...

Malin- det är jättekul om du hoppar på när du kan! Det blev ju lite abrupt så här...

Anonym sa...

Vilken jättebra idé, Monica. Jag tänker dock inte hoppa på denna vecka eftersom vi har scrapträff hela helgen med flera butiker som kommer ;) Men ev. nästa vecka.
Kram, HelenaN

Anonym sa...

Jag är på! Bara mat och barnkläder på barnmarknad i helgen kommer det bli. Bra initiativ! :-)

Anonym sa...

vilken skoj idé.
jag har själv funderat i dessa banor ett tag nu, på vad mycket onödigt vi egentligen konsumerar.. men det verkar som om trenden är påväg tillbaka.
jag hänger absolut på, kul att fler tänker som jag... har dock skrivit upp lite egna kriterier för min köpstopsveckja som jag ska följa.
kram på dig

PERNILLA sa...

ah vilken bra ide! tyvärr gifter sig jens till helgen och jag måste ha nya strumpbyxor. men förutom dessa ska jag hålla igen ordentligt!

Anonym sa...

Jag antar utmaningen!!

MiaMaria sa...

Ska försöka hänga på nu efter idag :) Ska iofs köpa lite kläder till barnen, men det är begagnade så det känns ok.

Anonym sa...

Ok, jag hänger på!
Annika

Anonym sa...

jag har osså hoppat på glömde bara skriva det ,o)
Kramis/LenaS

Elisa sa...

Vilken bra idé! Jag är med. För några år sedan hade vi köpstopp i tre månader... En utmaning men väldigt nyttigt och lärorikt.
/ Lisa

Anonym sa...

Jag börjar min vecka idag. Ska bli kul att testa.