måndag 4 maj 2009

Äta bör man...

... annars dör man. Äter gör man, ändå dör man. Nu är det frukt som är farligt.

Följande metoder har varit populära för att få "idealkropparna" som Kiera Knightley och company har.

Scarsdale.
Kaloriräknande.
Atkins.
LCHF.
Viktväktarna.
Ersättningsblandningar (Cambridge, Nutrilett m.fl.).
Itrim.
GI.
Anorexi.
Montignac.
Bulimi.
Stenåldersmetoden.
Ortorexi.

Men för att citera min syster:
Hur ofta ser du smala personer blanda en Nutrilett?

Själv knatar jag på med mina gympadojor och försöker äta en trevlig och varierad kost. Marit Paulsen uttalade sig i något slags debattprogram. Där sa hon att vi nog borde oroa oss mindre över E-nummer och mer över hur pass processad maten vi stoppar i oss är. Jag tycker att Marit är en klok kvinna.

3 kommentarer:

Fläskdansen sa...

Oj, nu gick ju jag igång här... ;-) Det "farliga" med frukten är att den består av följande; Socker, vatten och pesticider.

Detta är fastslaget i många tester och undersökningar.

Och sockret sätter igång insulinproduktionen, som i sin tur är fettinlagrande.

Dessutom är bakterier, cancerceller och svampar helt beroende av socker för att överleva. Så tänk dig att man inte äter socker (kolhydrater) alls... Då har de illasinnade rackarna inget att leva av och självdör.

Att det finns vitaminer i frukt är en myt. Det stämde möjligen innan man började med besprutning och stordrift. Jordarna är så utarmade, att det inte finns något vettigt kvar alls i frukten.

Utom den goda smaken då förstås. Den kan jag verkligen sakna ibland.

Men sen tänker jag på hur mycket friskare jag är nu och hur gott det också smakar att få tillbaka sin hälsa och sitt liv.

Slut på "predikan"! Hoppas du inte tog illa upp...;-)

Sara sa...

Ett förvånansvärt trångsynt inlägg från dej, som mest visar att du tillhör den lyckliga skara som aldrig behövt bekymra sig om viktproblem. Grattis.

För mej handlar "metoden" verkligen inte om att få någon filmstjärne-idealkropp utan att återvinna min hälsa efter att ha gått på allt snack om lågkalorikost och fettskrämdhet genom åren. Jag kanske till och med får handla kläder i de vanliga avdelningarna i affären om ett tag, och slippa leta upp extra stora hörnan längst bak i butiken...

Jag hoppas du fortsätter slippa bekymra dej - jag unnar dej många sköna promenader i dina gympadojor.

Malin D sa...

Jag håller med dig Monica. Jag tror på en varierad kost utan överdrifter åt något håll.

Själv är jag trött på alla varningar. Allt är farligt känns det som. Några säger fett, andra säger socker. Och personer som leder den ena eller andra gruppen anklagas för att ha "vinning" av att säga att olika saker är bättre än dom andra. Fettmetodfolket säger att GI metoden bara är ett sätt att tjäna pengar. GIfolket säger att livsmedelsverket har fel och bara är ute efter att tjäna pengar (nu är jag inte säker exakt på vem som klagar på vem, men i stora drag fungerar det så)
Några äter fett och kött å mår bra, andra är vegeterianer och mår bra.

Varianterna av bantning har alltid varit växlat och ALLA(som är frontfigur för en metod) drar vinning av sin metod - säljer böcker osv.
Själv äter jag av varierat av nästan allt(utom chips & godis) och motionerar några dagar per vecka. Jag har absolut inte hög ämnesomsättning, tvärtom, men den metoden håller MIG normalviktig.
(och jag har jättebra värden på kolesterol å socker å sånt)

Jag tror att olika metoder funkar för olika människor. Vissa går ner med viktväktarna, andra med fettdiet och några med enbart motion men mycket mat osv. Men jag förstår inte varför några ska "pracka på" andra vad dom ska äta. Information är bra, om den efterfrågas.
Jag har aldrig sagt till nån att inte äta chips eller godis bara för att jag inte gör det. Men om nån frågar vad jag gör för att hålla mig normalviktig så kan jag ju berätta det. Och om jag vill sockerbomba mig med frukt så gör jag det!
/Malin
ps: min farmor fyller 90, har ätit ALLT, småkakor varje dag, dricker whisky, röker och ändå är hon så normalviktig och så jäkla pigg så det är oförskämt. Inge vidare när man vill tala om för blivande tonåringen hur farligt det är med rökning och alkohol ;)