fredag 22 maj 2009

Marthas pioner.



I går berättade jag att jag och tjejerna hade bestämt oss för att göra vackra papperspioner efter Martha Stewarts beskrivning. Vi hade inte något kopieringspapper hemma utan använde oss av vanligt tidningspapper. Vår pappersmassa fick precis samma färg och konsistens som äggkartonger (fast vi gjorde så klart vårt papper tunnare).

Jag insåg snart att vi skulle få vänta många dagar om allt skulle lufttorka, så jag gjorde som man gör då man torkar svamp i ugnen; 80 grader (det lägsta vår ugn klarar) och ugnsluckan på glänt i några timmar. Funkade jättebra! Ännu ett kruxel var att vi inte hade några teflonbakplåtar som de använde hos Martha. Som ni ser blev våra kronblad rynkiga då bakplåtspappret drog åt sig vatten under torkningsprocessen.



Idag gjorde vi så färgdoppet. Vi hade inte allt som behövdes till det heller, så det var dags att sätta på uppfinnarmössan igen. Vatten och akrylfärg hade vi. Jag blandade i lite decoupagelack för att binda ihop det hela. Dessutom hällde jag i lite extra röd karamellfärg eftersom vår rosa Li'l Davis-färg inte klarade att täcka det gråbeiga pappret. I stället för pärlemor hällde vi i lite guldglitter (Perfect Pearls från Ranger).

Vi hade fullt upp under tiden då vi skulle sätta ihop själva blomman, så jag glömde att ta kort. Tjejerna blev alldeles saliga då de såg det färdiga resultatet. Jag blev också imponerad över att ett pyssel som två barn (8 och 10 år) och en vuxen tyckte var tillräckligt enkelt blev så snyggt att jag skulle kunna tänka mig att göra fler om det inte hade tagit så lång tid. Dessutom får dessa blommor gärna ligga framme i vårt hem, i alla fall någonstans där det passar med råååsa.

12 kommentarer:

♥Karin♥ sa...

Vilka vackra! Vad duktiga ni är!

Helen sa...

Vad fina de blev!

stina ~maräng~ sa...

Wow! Så vackra!
*sparar länken*
kram! stina

Sockergrynet sa...

Wow vilka vackra blommor!! Vad duktiga ni är!!

Trevlig helg!
kram

Sofie sa...

Riktigt läckra! Måste prova!

Kicki sa...

Åååh vad snygga de blev! :D
Kram Kicki

Anonym sa...

Bröllopsförsmak!! Ursnygga i a f.

Evelina sa...

Vet inte om min kommentar just innan denna gick iväg. Om den gjorde det så var det inte ARON som skrev den, utan Evelina :-) och fick du den aldrig så får jag väl skriva en ny - i mitt eget namn. Gillade pionerna mycket!
Kram

Anna/Augusti_73 sa...

Superläckra!!

I ett litet hus sa...

Åhhh så fina! Det var bra jobbat, ser ursnygga ut! Måste kanske testa det där nån gång!
Kram kram

annika5064 sa...

De är alldeles underbara!

annika5064 sa...

de är alldeles underbara!