torsdag 21 maj 2009

Till Anonym

Hej Anonym! Jag ville inte göra ett svart eller vitt-inlägg om alkohol. Jag förstår att vin, öl och cider kan vara gott och förhöja smaken på mat och jag vet också att många blir trevligare och har trevligare då de dricker. Jag vet att de flesta vet var gränsen går och stannar där det är nog. Mitt inlägg handlade inte om att racka ner på någon. De flesta tål trots allt alkohol och kan njuta av fördelarna. Det handlade inte om att jag har rätt och någon som inte är nykterist har fel. Mitt inlägg handlade nog mest om att alkohol ställer till med en hel del.

1 kommentar:

Anna sa...

Jag dricker alkohol, tycker att det är gott. Började dricka först i vuxen ålder.

Jag gillar alkohol, jag är vuxen men många dricker sig salongsberusade samtidigt som dom ska ta hand om sina barn. Barn och alkohol hör inte ihop. Det är ofta på fester som båda partner är onyktra. Om någonting skulle hända vem tar då hand om barnen? Fulla människor skrämmer mig. (Nej, mina föräldrar var inte alkolister, snarare tvärtom.) Hur rädd skall då inte ett barn bli som inte förstår varför mamma eller pappa beter sig på ett visst sätt.

Alkohol är ett samhällsproblem. De flesta systembolaget har stängt på kvällar och helger av denna orsak. De flesta brott som begås är relaterade till alkohol eller droger. Går inte att jämföra med pedofil som är en psykisk störning. I norden har vi dessutom en osund alkoholkultur. Inte ett glas vin till maten utan många super på helgerna samtidigt som de ska ta hand om sin familj.

Jag är inte nykterist men jag är jättetacksam för att dessa frågor tas upp. Glad att det finns människor som arbetar med dessa problem, planerar gärna min inhandling av alkohol om det kan hjälpa till.

Bra att du tar upp dessa frågor i bloggen det handlar inte om att se saker svart eller vitt. Det är bara fakta att alkohol ställer till de problem du tog upp. Alla som dricker alkohol borde istället ta till sig och tänka efter hur alkoholen påverkar omgivningen. Varför förneka att alkohol är ett problem för många? Betyder inte att man måste bli nykterist men man kanske blir lite klokare.