söndag 24 maj 2009

Böcker.

1. Tre viktiga läsupplevelser under din uppväxt? Hm. Det är så många, så jag vet faktiskt inte om de här är de viktigaste. Min kusin Sanna lekte skola med mig och jag kommer precis ihåg då jag knäckte koden. (Fast om jag minns rätt var det efter själva "skolan".) När Far läste med oss fick vi alltid lära oss att läsa med inlevelse. Det har jag haft stor nytta av! Mamma såg till att det alltid fanns massor av böcker hemma och jag älskade att få de nya bokklubbsböckerna. Fest!

2. Tre viktiga serieupplevelser under din uppväxt? Jag är ingen serietjej. Nu för tiden älskar jag Berglin, men det hade jag knappast gjort under min uppväxt.

3. Romaner som överrumplat berättartekniskt på senare tid? Jag sögs in i Nu vill jag sjunga dig milda sånger av Linda Olsson. Jag kan fortfarande inte förstå att det är en debutroman...

4. Musik eller inte när du läser? Om jag pluggar lyssnar jag gärna på instrumental musik, men annars inte.

5. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och gillat? Jag har faktiskt ingen aning. Kittyböckerna kanske? Jag läste Kitty för bara några somrar sedan då jag hittade några på sommarstället. Hehe.

6. Finns det någon adaption från bok/serie till film som du ser fram emot? Det är mycket sällan jag tycker filmer når upp till samma klass som böckerna.

7. Vilken bok blir ytligt bekanta överraskade över att du läst och ogillat? Inte vet jag! Pernilla (som jag snodde de här frågorna av) skrev Sagan om ringen. Den har jag börjat läsa ett otal gånger utan att orka mer än några kapitel.

8. Vilken författare hade du velat ge en stor kram, tagit en öl med, och vem hade du velat ge en omgång stryk? Jag skulle gärna bjuda Robert Munsch på middag för att diskutera ett gemensamt barnboksprojekt! Jag gillar inte att slåss.

1 kommentar:

Mysmasken sa...

Jag har också försökt mig på Sagan om Ringen men misslyckats :)