torsdag 24 mars 2011

Tipstorsdag!

Japp. Det är torsdag igen! Jag tycker att det har varit jätteroligt att läsa och ta till mig era tips och hoppas att ni också har passat på att bli tipsade. (Väsktipsen har varit extra intressanta, men än så länge har jag inte köpt någon ny. Jag spanar dock på en som jag kanske kan tänka mig att köpa.)

Idag skulle jag vilja få tips på era bästa kokböcker. Jag älskar att laga mat, i alla fall i perioder. Eftersom jag alltid har varit en person som gillar att spela efter noter och sy efter mönster faller det sig rätt naturligt att jag också gillar att laga mat efter recept. Tänk om jag skulle improvisera, få till något riktigt fantastiskt och sedan aldrig mer kunna laga samma sak?! Nej, tacka vet jag en vacker kokbok med inspirerande bilder på god och nyttig mat...

Mina egna favoriter ser ni här:


Uppifrån och ner har vi Vår Kokbok, Nya Annas Mat (slut på förlaget), Mina Fastrars Mat, Middag med Jamie och Familjekokboken (tyvärr också slut på förlaget). Förutom de här pärlorna har jag ett gäng andra inspirerande böcker. Kokböcker som jag testat flera gånger utan att gilla recepten skänkes bort. Oanvända kokböcker fyller ingen funktion, knappt ens som hyllvärmare. Kokböcker ska användas, ge inspiration och bli lite kladdiga!

Så, vad säger ni? Vilka guldkorn har jag missat?

3 kommentarer:

Annette sa...

Jag älskar kokböcker! Jag önskade mig och fick Den Rutiga Kokboken när jag fyllde 15, och hade den till och med mig på tåget in till Sthlm vid något tillfälle för att läsa..!

Jag håller med dig, kokböcker skall användas. Jag gillar som du Anna Bs kokböcker. Hon beskriver allt så härligt och maten blir god. Jag gillar Cathrine Schücks kokböcker också, hennes röror av olika slag och matiga sallader. Och så gillar jag kokböcker av radarparet som jag inte minns namnen på nu, Lauritzen heter väl en av dem i alla fall, och som lagar enligt GI. Deras cole slaw... mums! Annars gillar jag kokböcker med menyer. Det är ofta så fina bilder, och det blir inspirerad av :)

Anonym sa...

Wunderschöne Bilder und etliche einfache/schlichte Gerichte.: Gui Gedda Marie-Pierre Moine:
Die Küche der Provence. Eine Kochschule für Genießer (engl.: Cooking School Provence)

In Deutschland sehr angesagt, Fernsehserien und einem netten Restaurant in Berlin: Sarah Wiener mit alpenländisch geprägter Küche und inzwischen mehreren auch optisch sehr schönen Kochbüchern, z.B. "Frau am Herd" ( ;

Und für alle Fans des sizilianischen Kommissars:
Andrea Camilleris sizilianische Küche: Die kulinarischen Leidenschaften des Commissario Montalbano. Nur leider sind die Zutaten, noch dazu frisch - und das müssen sie wohl sein! -, hier nicht wirklich zu bekommen. Also eher ein Buch für's Fernweh

Min plats i solen sa...

Åh, få inte igång mig på kokböcker. ;) Jag är ju kokboksnörd. En skatt som breder ut sig över allt större ytor i köket. ;) Men vilka underbara middagar och fikastunder de ger.

Några av mina favoriter är:

Mat för stora och små av Charlotta Malhotra & Jesica Stael von Holsten

I skärgårdens skafferi av Birgitta Trädgård

Jamie's Matrevolution av Jamie Oliver (men jag älskar ju alla hans kokböcker, detta är favoriten)

Nigella Express av Nigella Lawson

Alla Johanna Westmans kokböcker (så mycket gott)

Cecilias Fikastunder av Cecilia Vikbladh

Morbeg av Per Morberg

Listan kan bli hur lång som helst och listan över bak- och sötsaker är ännu lägre. Då får jag maila dig en lista, ;)

Kram